Θέλω να δω αγγελίες πώλησης

Θέλω να δω αγγελίες:
Apple
Android

Blog

Apple: το DNA που μεταλλάχθηκε

 

 

Halo Effect

 

Παρακολουθώ στενά την Apple από το 2004 και μετά. Όλα βέβαια είχαν ξεκινήσει πιο πριν από την εγκατάσταση του iTunes στο Windows PC μου (shame on me) και την αγορά στην πορεία, του πρώτου μου iPod. Το “Halo effect” μπορεί και να τους προέκυψε στην πορεία, ήταν όμως και συνεχίζει να είναι ένα από τα καλύτερα και πιο αποτελεσματικά τεχνάσματα στον χώρο του marketing: Δεν σε ωθώ απ’ ευθείας προς το προϊόν που θέλω, θα έρθεις μόνος σου, αποφασισμένος, στην πορεία, επηρεασμένος από την εμπειρία χρήσης που αποκόμισες από άλλο προϊόν μου.

 

Ομολογώ πως έπεσα “θύμα” του Halo effect. Μαγεύτηκα από το iTunes (το οποίο όλοι βρίζουν) και “παγιδεύτηκα” από το iPod. Συνέχισα αγοράζοντας έναν Mac κοκ. Για να επιτύχεις μία τέτοια στρατηγική, θα πρέπει να έχεις στη φαρέτρα σου εξαιρετικής ποιότητας και ακριβείας τόξα. Αν δεν τα έχεις, θα πρέπει να αλλάξεις στρατηγική γιατί τα αποτελέσματα θα είναι ακριβώς τα αντίθετα.

 

Τα “τόξα” της Apple εκείνη την περίοδο ήταν εξαιρετικά. Το iPod, ο Δούρειος Ίππος της Apple, ήταν ένα καταπληκτικό προϊόν που συνδύαζε την ποπ κουλτούρα με την εκλεπτυσμένη αισθητική. Ο iMac, ο πρώτος All in One προσωπικός υπολογιστής με επίπεδη οθόνη (και παλαιότερα με CRT), αποτελεί μέχρι και σήμερα το σημείο αναφοράς στο design, κυρίως σε εργασιακούς χώρους που η δημιουργία πρωταγωνιστεί.

 

Όλα ήταν έτοιμα για την τελική εξόρμηση. Τα προϊόντα ήταν εκεί, καινοτόμα, πανέμορφα και με εξαιρετική ποιότητα κατασκευής. Το cash flow έπαιρνε τις πρώτες του “ανάσες” μετά από καιρό και ένα από τα μεγαλύτερα οικονομικά θαύματα όλων των εποχών ήταν προ των πυλών.

 

 

 

 

 

Η στρατηγική αυτή πέτυχε. Μερικές φορές έχω την εντύπωση πως η επιτυχία του “Project Apple” ξεπέρασε τη φαντασία ακόμα και των δημιουργών της. Ίσως γι’ αυτό και η διαχείριση της επιτυχίας αποδείχθηκε δύσκολη. Ο χώρος της τεχνολογίας έχει μερικά πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως η “παραμόρφωση” του χρόνου. Γρήγορα ανεβαίνεις, γρήγορα πέφτεις. Για να μπορέσεις να μείνεις ψηλά, θα πρέπει να ισορροπήσεις σωστά ανάμεσα στην ταχύτατη υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών και στο σωστό, πολυετές πλάνο.

 

Δεν θα εστιάσω στα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα της Apple καθώς στα επόμενα τρίμηνα θα έχουμε την “ευκαιρία” να αναλύσουμε τα αρνητικά (;) αποτελέσματα έχοντας περισσότερα δεδομένα στα χέρια μας. Θα εστιάσω όμως στην πολιτική, στα προϊόντα, στην αισθητική και στο μεταλλαγμένο DNA της εταιρείας εν τέλει. 

 

 

Διάβασε επίσης : Αγόρασε ένα μεταχειρισμένο iPhone, iPad, Mac, με ασφάλεια ! 

 

 

Αν ζούσε ο Steve

 

Πραγματικά, δεν ξέρω καν πόσες φορές έχω διαβάσει αυτό το moto. Θα με πείτε ιερόσυλο, αλλά έχω ένα ρητορικό ερώτημα: το MobileMe ποιος το ενέκρινε; Για όσους δεν γνωρίζουν, το MobileMe, ο πρόγονος του iCloud, ήταν μία κακοσχεδιασμένη και προβληματική υπηρεσία. Παραδείγματα υπάρχουν και άλλα, αυτό που ήθελα μόνο να τονίσω είναι πως κανείς δεν είχε και δεν έχει το αλάθητο.

 

Αν ζούσε ο Steve λοιπόν, κάποια από τα λάθη της Apple θα είχαν γίνει. Κάποια άλλα όμως, όχι. Δεν υπήρχε περίπτωση ο Steve να εγκρίνει την κυκλοφορία ενός mouse που η θύρα φόρτισής του είναι από την κάτω (!) πλευρά. Καμία!

 

 

 

 

Υπήρχε περίπτωση να εγκρίνει ο Steve σχέδιο smarphone με κάμερα που εξέχει από το σασί;  Remote control στο Apple TV που οι χρήστες μπερδεύουν την πάνω με την κάτω πλευρά; App Store (tvOS) που δεν έχει κατηγορίες εφαρμογών εν έτει 2015;

 

 

Το DNA της Apple

 

Όχι, δεν στέρεψε η έμπνευση του Jony Ive. Ακόμα και σήμερα, θεωρώ πως είναι ο καλύτερος βιομηχανικός σχεδιαστής, ever. Το DNA της εταιρίας όμως, μεταλλάχθηκε. Και πιο συγκεκριμένα, η εμμονή για την τελειότητα, απωλέσθη. Κάποιοι ορθολογιστές (σαν και εμένα) θα σκεφτούν πως δεν υπάρχει το “τέλειο”, πως είναι ουτοπική η αναζήτησή του και θα έχουν δίκιο. Είναι όμως εντελώς διαφορετικό να σχεδιάζεις και να υλοποιείς εμμένοντας στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, από το να προσπαθείς να παρουσιάσεις ένα προϊόν που απλά, θα έχει επιτυχία, λοξοκοιτώντας τα deadlines που εσύ έβαλες.

 

Κυρίως όμως, χάθηκε η “ψυχή” των προϊόντων της εταιρίας. Ένα προϊόν, σύμφωνα με το original DNA της εταιρίας, δεν αρκεί να είναι “ok. Τέτοια, κατασκευάζει και η Samsung και η Sony και διάφοροι άλλοι και σε καλύτερες τιμές. Ένα original Apple προϊόν διεγείρει τις αισθήσεις. Σε κάνει να θες να το βλέπεις, να το αγγίζεις, να το προσέχεις, να το “αγαπήσεις”. Δεν ξέρω για εσάς, αλλά η τελευταία φορά που μου έτυχε κάτι τέτοιο ήταν όταν έπιασα στα χέρια μου το λευκό iPhone 5.

 

 

 

 

Μην πυροβολείτε τον Tim

 

Η Apple λοιπόν, υπό την ηγεσία του Tim Cook, βελτιώθηκε σε πολλούς τομείς, κυρίως με την πιο εξωστρεφή στρατηγική της, αλλά και με το ανοικτό πλέον φλερτ της με την gay κοινότητα. Είναι αλήθεια πως όποτε παρουσιάστηκαν προβλήματα, ο Tim βγήκε μπροστά. Οι χρήστες ενημερώνονται πολύ πιο γρήγορα για τις διορθωτικές κινήσεις επίλυσης των ανοικτών θεμάτων/προβλημάτων, κάτι που με τον Steve σπάνια βλέπαμε. Τονίζω και πάλι πως δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και τις κακές στιγμές του Steve, όπως η δικαιολογία για το πρόβλημα λήψης σήματος στο iPhone 4: “Youre holding it wrong

 

Στο φιάσκο με το λανσάρισμα των Apple Maps, ο Tim ήταν άψογος. Απολογήθηκε δημοσίως και ανέλαβε την ευθύνη. Όμως, ο Tim, προσπαθώντας να καλύψει όλα τα διαθέσιμα περιθώρια βελτίωσης - κάτι που είναι προς τιμήν του - έχασε την απαιτούμενη εστίαση για το κυνήγι της ουτοπίας, δηλαδή της “τελειότητας”. Το πρωταγωνιστικό στοιχείο του DNA της Apple.

  

 

Στρατηγικές

 

Όσο επιτυχημένο και αν είναι ένα πλάνο στρατηγικής ή marketing, είναι αδύνατο να επιτευχθούν ταυτόχρονα ποσοτικοί και ποιοτικοί στόχοι για μεγάλο χρονικό διάστημα, σε αυτά τα μεγέθη. Η Apple, δυστυχώς, μπήκε στο τριπάκι των specs, σαν ένας ακόμα Android κατασκευαστής. Στο DNA της Apple δεν υπήρχε πουθενά το ρήμα “ακολουθώ”. Τώρα, υπάρχει.

 

Οι επιλογές (κατά τη γνώμη μου) για το μεσο-μακροπρόθεσμο μέλλον, είναι δύο:

 

    Η κυκλοφορία πολλών διαφορετικών προϊόντων και μοντέλων. Με αυτόν τον τρόπο η εταιρεία θα “παίξει τα ρέστα της” βασισμένη στα μαθηματικά. Η διεύρυνση του εν δυνάμει πελατολογίου της θα μπορούσε να βοηθήσει στην ανάκαμψη - ή έστω σταθεροποίηση - των οικονομικών της μεγεθών. Εν μέρει, η Apple κινείται εδώ και καιρό προς αυτή την κατεύθυνση.

 

    Η επιστροφή στο original DNA της. Λίγα προϊόντα, τα οποία σε αρκετές περιπτώσεις θα ξεφεύγουν από τα deadlines, αλλά θα βασίζονται σε ένα και μόνο χαρακτηριστικό: στην απόλυτη εμπειρία για τον χρήστη. Συσκευές που θα θέλει να αγγίξει ο καθένας, που θα λοξοκοιτάει ο “hater”, που θα μας θυμίσουν και πάλι πως και τα προϊόντα τεχνολογίας έχουν ψυχή.

 

 

 

 

Ο δύσκολος δρόμος

 

Η πρώτη επιλογή έχει αρκετά πλεονεκτήματα. Είναι πολύ σημαντικό για ένα brand να “βρίσκεται” σε κάθε σπίτι. Είναι επίσης πολύ σημαντικό να καταφέρεις να σταθεροποιήσεις τα οικονομικά σου σε τόσο υψηλά επίπεδα. Οι αναπτυσσόμενες αγορές διψάνε για mid range συσκευές, πόσο μάλλον αν “κουβαλάνε” και μία αίσθηση γκλαμουριάς.

 

Η δεύτερη, είναι για εμένα και η σωστή. Κοιτώντας το “δάσος”, θεωρώ πως αυτή η κατεύθυνση θα δώσει ώθηση στο brand, όχι ως προς το οικονομικό σκέλος, αλλά ως προς τον χρόνο. Αν παίζεις στο παιχνίδι των άλλων και να μην χάσεις, θα έχεις γίνει “ίδιος”. Θα έχεις γίνει μέρος του ποσοτικού χάους και κάποια στιγμή, θα το πληρώσεις.

  

Στο δια ταύτα

 

Γνώριζε κάποιος από εμάς τον τύπο του επεξεργαστή του iPod; Γνώριζαν “οι μάζες" το μέγεθος της RAM στα πρώτα iPhones; Ασφαλώς υπάρχουν περιπτώσεις, κυρίως στους υπολογιστές Mac, όπου τα specs αποτελούν μέρος των επιλογών των χρηστών. Όμως, αυτά, δεν θα πρέπει να “πρωταγωνιστούν”.

 

 

 

 

Αναμένω και πάλι προϊόντα από την Apple που δεν θα με νοιάζουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους. Που δεν θα επικαλούμαι τα σκορ στο AntuTu, αλλά την “τέλεια” εμπειρία χρήσης τους, την διαφορετικότητά τους και τον άψογο σχεδιασμό τους. Θέλω να αναφωνήσω πάλι “ουάου”, όσο και αν αυτό το επιφώνημα σήμερα παραπέμπει αλλού…

 

Αλλά… είμαστε έτοιμοι για προϊόντα που θα κοστίζουν ακριβά και δεν θα υπάρχουν φθηνές εναλλακτικές τους; Ένα iPhone SE κατασκευασμένο με βάση το original DNA της Apple, δεν θα κόστιζε 450€ αλλά πολύ παραπάνω.

 

Είμαστε έτοιμοι για καθυστερήσεις στην κυκλοφορία των αναβαθμισμένων προϊόντων; Ένα προϊόν, δεν θα πρέπει να παίρνει το “ok” αν δεν πληροί όλες τις προϋποθέσεις, ακόμα και αν χαθούν τα deadlines. Είστε έτοιμοι για τον επόμενο Σεπτέμβρη που ΔΕΝ θα κυκλοφορήσει iPhone; Που θα είμαστε σε αγωνία και σε συνεχή αναμονή για την τελειοποίησή του πριν την κυκλοφορία του;

 

Καλώς ή κακώς, η Apple θα έχει διάρκεια στον χρόνο μόνο ως μια ελιτίστικη εταιρεία, που θα μπορούν όμως τα προϊόντα της να δικαιολογήσουν τον τίτλο αυτό. Η τιμή από μόνη της, δεν αρκεί. Σε αυτό το πεδίο, καμία Samsung δεν θα μπορέσει να την ανταγωνιστεί γιατί απλά ποτέ δεν είχε και ποτέ δεν θα έχει αυτό το DNA. Είναι εξαιρετική εταιρία, αλλά “μαγεία” δεν μας χάρισε και δεν θα μας χαρίσει ποτέ. Ελπίζω η Apple, η μόνη εταιρεία που μπορεί να το κάνει στη συγκεκριμένη αγορά, να επιλέξει το “δάσος” και να αγνοήσει τις σειρήνες των μετόχων και τη “φυσική ροή” του καταναλωτισμού.

 

It’s up to you, Tim. Think different!

 

by Kostthem